BAHAGIAN PEMBANGUNAN KANAK-KANAK & REMAJA
BAHAGIAN PEMBAGUNAN KANAK-KANAK & REMAJA
AHMAD NAJAHAL HAFRIZ BIN ZULKIFLI
KETUA BAHAGIAN PEMBANGUNAN
KANAK-KANAK & REMAJA
Bahagian ini diterajui oleh Ketua Bahagian dan dibantu oleh ketua unit di bawah Bahagian Pembangunan Kanak-kanak dan Remaja.
Bahagian ini bertanggungjawab terhadap perkara-perkara berkaitan :
- Memastikan perkhidmatan psikologi dan kaunseling di bawah YPKDT mematuhi etika dan akta di bawah Lembaga Kaunselor Malaysia
- Menyediakan program bimbingan, sokongan, dan nasihat kepada samada ada kepada individu atau pun kelompok melalui perkhidmatan kaunseling, program motivasi dan program kesihatan mental
- Mewujudkan sebuah masyarakat yang inklusif, di mana individu berkeperluan khas diterima, dihargai, dan mempunyai akses yang sama dalam pelbagai aspek kehidupan
- Memastikan pemerkasaan individu orang kurang upaya (OKU) untuk menjadi sebahagian daripada masyarakat yang berdaya maju dan mendapat peluang yang sama untuk pertumbuhan dan kejayaan mereka.
- Menyediakan lingkungan yang inklusif dan selamat melalui pengwujudan Taska JCC bagi menyokong perkembangan kanak-kanak secara optimum
- Memastikan kanak-kanak mempunyai pendidikan yang berkualiti dan kurikulum yang komprehensif sesuai dengan perkembangan kanak-kanak melalui implementasi Modul Jauhar Childcare Centre
Unit utama adalah:
- Unit Kaunseling & Motivasi
- Unit Pembangunan Orang Kurang Upaya
- Unit Pembangunan Awal Kanak-kanak & Remaja
Memperkasa dan mempromosi perkhidmatan kaunseling dan rundingcara yang profesional
Menyelaras program-program intervensi yang sesuai bagi meningkatkan kesejahteraan mental dan pengurusan krisis
Menyelaras program-program latihan yang profesional kepada kaunselor dalam meningkatkan kompetensi dan profesionalisma kaunselor sesuai dengan keperluan semasa
Menyelaras kempen kesedaran umum bagi menangani stigma terhadap golongan OKU dan meningkatkan pemahaman masyarakat tentang disability melalui pendidikan dan latihan
Menggalakan OKU yang berpotensi dengan menyediakan latihan, penempatan pekerjaan dan job coaching di tempat kerja.
Membina jaringan strategik dengan majikan dan organisasi untuk menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada OKU.
Menyediakan program latihan inklusif kepada OKU yang berpotensi dengan menyediakan kursus kemahiran yang mampu menjana pendapatan mereka
Menyelaras program berkaitan perkembangan emosional dan sosial kepada kanak-kanak melalui sistem pendidikan di Taska Jauhar Childcare Centre (JCC)
Memastikan taska JCC mempunyai persekitaran yang selamat dan kondusif bagi mendorong kreativiti kanak-kanak
Memberikan perkhidmatan yang profesional dan menyediakan program intervensi yang komprehensif disamping memastikan kebajikan golongan kanak-kanak dan OKU di dukung dan dijaga
Mewujudkan sebuah komuniti yang inklusif, penyayang, dan berdaya saing kepada rakyat Johor khususnya golongan kanak-kanak, Orang Kurang Upaya (OKU) dan masyarakat umum bagi mencapai potensi penuh dalam mempromosikan kesejahteraan holistik
PERANAN / FUNGSI
Bahagian Pembangunan Kanak-kanak dan remaja bertanggungjawab dalam merancang, menyelaras dan memantau pelaksanaan program / aktiviti yang inklusif berkaitan kesejahteraan psikologi di bawah MINDX, pembangunan Orang Kurang Upaya (OKU) serta perkembangan kanak di Taska Jauhar Childcare Centre (JCC) bagi mewujudkan kesejahteraan yang holistik ke arah menghakupayaakan (empowerment) semua golongan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama ke arah kehidupan yang lebih bermakna di dunia dan di akhirat.
PIAGAM PELANGGAN
Kami warga kerja YPKDT berjanji akan memberi perkhidmatan berkualiti seperti berikut:
1. UNIT PENTADBIRAN
- Memberikan perkhidmatan yang profesional, cekap serta mesra didalam melaksanakan urusan perkhidmatan dan pengurusan personal berlandaskan prinsipprionsip perkhidmatan serta peraturan yang ditetapkan.
- Memberikan kursus dan latihan kepada semua kakitangan bagi meningkatkan profesionalisme sekurang-kurangnya tiga (3) kali setahun.
2. UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
- Memperakui penerimaan aduan (Surat Akuan Terima) kepada pengadu dalam tempoh 24 jam dari tarikh aduan diterima.
- Menyelesaikan segala aduan pelanggan dalam tempoh 10 hari waktu bekerja.
- Menyelaras penyediaan maklum balas isu menerusi media dalam tempoh 3 hari waktu bekerja.
- Memenuhi 80% tahap kepuasan pelanggan dengan membuat pengukuran melalui Kajian Kepuasan Pelanggan sekurang-kurangnya 1 kali setahun.
- Menyedia dan menerbitkan Buku Laporan Tahunan YPKDT 1 kali setahun.
- Menyedia dan menerbitkan Buletin YPKDT 1 keluaran setahun.
- Memantau dan mengemaskinikan kandungan portal, laman sosial (Facebook Page, Instagram, Tiktok, Twitter, Youtube) YPKDT setiap hari waktu bekerja.
- Mengeluarkan Nota Kepada Pengarang (NE) selewat-lewatnya dalam tempoh 24 jam sebelum tarikh program dan mengedarkan Kenyataan Media kepada media massa serta merta sebaik sahaja diterima.
3. UNIT KEWANGAN
- Memastikan semua tuntutan yang lengkap dibayar dalam tempoh 14 hari bekerja.
- Menyediakan Anggaran Perbelanjaan Tahunan mengikut tarikh yang telah ditetapkan.
- Memastikan pencapaian prestasi perbelanjaan mengurus dan tanggungan serta pembangunan pada puratanya melebihi paras 85% peruntukan tahunan yang
diluluskan.
4. UNIT PENGURUSAN ASET
- Menyediakan Laporan Tahunan Pengurusan Aset Alih Kerajaan sepertimana peruntukan Pekeliling Pengurusan Aset Alih Kerajaan: 1PP
- Menjalankan Mesyurat Jawatankuasa Aset Alih Kerajaan setiap suku tahun sepertimana peruntukan Pekeliling Pengurusan Aset Alih Kerajaan: 1PP
- Mendaftar, menyimpan, mengemaskini penggunaan dan menyelenggara aset alih kerajaan sepertimana peruntukan Pengurusan Aset Alih Kerajaan: 1PP
- Memproses permohonan pelupusan dan hapuskira Aset Kerajaan dalam tempoh 2 minggu dari tarikh permohonan lengkap diterima.
5. UNIT PEROLEHAN DAN PENGURUSAN KONTRAK
- Permohonan lengkap bagi Pengecualian Dari Tatacara Perolehan Kerajaan diputuskan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.
- Penyediaan Jadual Harga Pembukaan Tender dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh tutup tender.
- Pengeluaran Surat Keputusan Tender dalam tempoh tiga (3) hari bekerja kepada jabatan pelaksana dari tarikh Mesyuarat Lembaga Perolehan diadakan.
- Pelawaan Tender Kontrak Pusat dilaksanakan dalam tempoh lima (5) bulan sebelum tempoh kontrak pusat tamat.
6. UNIT TEKNOLOGI MALUMAT
- Menyelenggara dan menyelesaikan aduan berkaitan sistem maklumat dalam tempoh 14 hari waktu bekerja dari tarikh aduan diterima.
- Memberi perkhidmatan teknologi maklumat kepada YPKDT melalui kualiti perkhidmatan sokongan teknikal dan khidmat nasihat.
- Memantau dan memastikan kontraktor penyelenggaraan menyelesaikan aduan-aduan masalah pengguna dengan segera dan cekap.
- Berusaha memenuhi keperluan pembangunan sistem, aset ICT, rangkaian serta latihan ICT kepada kakitangan YPKDT.
- Memastikan pelayan (server) beroperasi dan boleh dicapai sekurang-kurang 95% setahun dan memastikan keselamatan pusatdata sentiasa terjamin sepanjang masa.
- Mengemaskini kandungan laman web jabatan dalam tempoh dua (2) hari waktu bekerja dari tarikh maklumat diterima.
Unit Utama
-
Unit Komunikasi Korporat
-
Unit Kewangan
-
Unit Teknologi Maklumat
-
Unit Pentadbiran
-
Unit Kontrak
-
Unit Pengurusan Aset
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
CARTA ORGANISASI
KETUA UNIT (S41)
MUHAMAD RIDHWAN BIN SAMSUDIN
PENGENALAN
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan pelanggan YPKDT.
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.
UNIT KEWANGAN
CARTA ORGANISASI
AKAUNTAN (W41)
NURLAILA SHAZREEN BINTI ABDUL RAHIM
PENOLONG AKAUANTAN (W29)
SITI HALEEDA
PENGENALAN
Unit Kewangan merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab terhadap perkhidmatan
pengurusan kewangan yang menepati keperluan dan kehendak pihak ‘stakeholders’, Memberi
perkhidmatan pengurusan perolehan dan aset yang cekap dan menguntungkan kerajaan mengikut
prosedur kewangan yang berkuat kuasa, Menyedia, memantau dan mengawal peruntukan dan
perbelanjaan tahunan agar mencapai penggunaan optima yang berkesan serta Meningkatkan
kompetensi dan kecekapan kakitangan YPKDT dalam pengurusan kewangan menerusi latihan yang
berterusan
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.
UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT
CARTA ORGANISASI
KETUA UNIT (F41)
MOHD ASYRAF BIN MOHAMED HANIF
PENOLONG PEGAWAI (F29)
MOHD RIZAL BIN AHMAD
PENGENALAN
Unit Teknologi Maklumat (UTM) merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab menyediakan
infrastruktur serta perkhidmatan ICT di Politeknik Melaka. UTM berperanan menyediakan serta
menguruskan infrastruktur rangkaian, sistem aplikasi serta perkakasan dan perisian bagi kegunaan
semua warga YPKDT. Unit ini juga berperanan memberi bantuan teknikal kepada staf dan pelajar
PMK dalam menjalankan aktiviti atau program termasuk majlis rasmi jabatan.
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.
UNIT PENTADBIRAN
CARTA ORGANISASI
KETUA UNIT (N29)
SITI KHATIJAH BINTI ZAINAL ABIDIN
KETUA UNIT (N29)
SURYANI BINTI JASMAN
KETUA UNIT (N29)
AZHARUDDIN BIN MOHD JOHAR
KETUA UNIT (N29)
REHANA BINTI ABDUL RAHIM
KETUA UNIT (N29)
MUSTAFA KAMAL BIN ABDURRASHID
PENGENALAN
Unit Pentadbiran merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab atas segala urusan persuratan
dan hal-hal pentadbiran am dikendalikan secara cekap dan bersistematik bagi menjamin kelancaran
tugas harian dan memastikan segala rekod-rekod perkhidmatan anggota diselenggarakan secara
teratur dan sistematik demi menjaga kebajikan anggota.
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.
UNIT PEROLEHAN DAN PENGURUSAN KONTRAK
CARTA ORGANISASI
KETUA UNIT (N29)
NUR SHAHADAH BINTI SULAIMAN
PENGENALAN
Unit Pentadbiran merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab atas segala urusan persuratan dan hal-hal pentadbiran am dikendalikan secara cekap dan bersistematik bagi menjamin kelancaran
tugas harian dan memastikan segala rekod-rekod perkhidmatan anggota diselenggarakan secara
teratur dan sistematik demi menjaga kebajikan anggota.
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.
UNIT PENGURUSAN ASET
CARTA ORGANISASI
KETUA UNIT (N29)
MOHD AZLAN BIN RAHMAT
KETUA UNIT (N29)
NUR KARTINI BINTI KAMAROLZAMAN
PENGENALAN
Unit Pentadbiran merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab atas segala urusan persuratan
dan hal-hal pentadbiran am dikendalikan secara cekap dan bersistematik bagi menjamin kelancaran
tugas harian dan memastikan segala rekod-rekod perkhidmatan anggota diselenggarakan secara
teratur dan sistematik demi menjaga kebajikan anggota.
FUNGSI
Unit Komunikasi Korporat merupakan sebuah unit yang bertanggungjawab dalam mengurus dan
menyelaras program komunikasi korporat, pengurusan media dan publisiti serta perhubungan
pelanggan YPKDT.