PIAGAM PELANGGAN
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
- Memberikan perkhidmatan yang profesional, cekap serta mesra didalam melaksanakan urusan perkhidmatan dan pengurusan personal berlandaskan prinsip-prionsip perkhidmatan serta peraturan yang ditetapkan
- Memberikan kursus dan latihan kepada semua kakitangan bagi meningkatkan profesionalisme sekurang-kurangnya tiga (3) kali setahun.
Seksyen Perhubungan Awam Dan Khidmat Pelanggan
• Memperakui penerimaan aduan (Surat Akuan Terima) kepada pengadu dalam tempoh 24 jam dari tarikh aduan diterima.
• Menyelesaikan segala aduan pelanggan dalam tempoh 10 hari waktu bekerja.
• Menyelaras penyediaan maklum balas isu menerusi media dalam tempoh 3 hari waktu bekerja.
• Memenuhi 80% tahap kepuasan pelanggan dengan membuat pengukuran melalui Kajian Kepuasan Pelanggan sekurang-kurangnya 1 kali setahun.
Seksyen Hal Ehwal Korporat
• Merancang dan melaksanakan promosi dan publisiti mengenai dasar, aktiviti, program dan perkhidmatan YPKDT.
• Menyedia dan menerbitkan Buku Laporan Tahunan YPKDT 1 kali setahun.
• Menyedia dan menerbitkan Buletin YPKDT 1 keluaran setahun.
• Memantau dan mengemaskinikan kandungan portal, laman sosial (Facebook Page, Instagram, Tiktok, Twitter, Youtube) YPKDT setiap hari waktu bekerja.
• Mengeluarkan Nota Kepada Pengarang (NE) selewat-lewatnya dalam tempoh 24 jam sebelum tarikh program dan mengedarkan Kenyataan Media kepada media massa serta merta sebaik sahaja diterima.
• Menguruskan liputan media dengan cekap dan berkesan bagi memastikan publisiti yang positif dan menyeluruh mengenai YPKDT.
- Memastikan semua tuntutan yang lengkap dibayar dalam tempoh 14 hari bekerja.
- Menyediakan Anggaran Perbelanjaan Tahunan mengikut tarikh yang telah ditetapkan.
- Memastikan pencapaian prestasi perbelanjaan mengurus dan tanggungan serta pembangunan pada puratanya melebihi paras 85% peruntukan tahunan yang diluluskan.
- Menyelenggara dan menyelesaikan aduan berkaitan sistem maklumat dalam tempoh 14 hari waktu bekerja dari tarikh aduan diterima.
- Memberi perkhidmatan teknologi maklumat kepada YPKDT melalui kualiti perkhidmatan sokongan teknikal dan khidmat nasihat.
- Memantau dan memastikan kontraktor penyelenggaraan menyelesaikan aduan-aduan masalah pengguna dengan segera dan cekap.
- Berusaha memenuhi keperluan pembangunan sistem, aset ICT, rangkaian serta latihan ICT kepada kakitangan YPKDT.
- Memastikan pelayan (server) beroperasi dan boleh dicapai sekurang-kurang 95% setahun dan memastikan keselamatan pusat data sentiasa terjamin sepanjang masa
- Mengemaskini kandungan laman web jabatan dalam tempoh dua (2) hari waktu bekerja dari tarikh maklumat diterima.
- Menyediakan Laporan Tahunan Pengurusan Aset Alih Kerajaan sepertimana peruntukan Pekeliling Pengurusan Aset Alih Kerajaan.
- Menjalankan Mesyuarat Jawatankuasa Aset Alih Kerajaan setiap suku tahun sepertimana peruntukan Pekeliling Pengurusan Aset Alih Kerajaan.
- Mendaftar, menyimpan, mengemaskini penggunaan dan menyelenggara aset alih kerajaan sepertimana peruntukan Pengurusan Aset Alih Kerajaan.
- Memproses permohonan pelupusan dan hapuskira Aset Kerajaan dalam tempoh 2 minggu dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Permohonan lengkap bagi Pengecualian Dari Tatacara Perolehan Kerajaan diputuskan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh permohonan diterima.
- Penyediaan Jadual Harga Pembukaan Tender dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh tutup tender.
- Pengeluaran Surat Keputusan Tender dalam tempoh tiga (3) hari bekerja kepada jabatan pelaksana dari tarikh Mesyuarat Lembaga Perolehan diadakan.
- Pelawaan Tender Kontrak Pusat dilaksanakan dalam tempoh lima (5) bulan sebelum tempoh kontrak pusat tamat.
BAHAGIAN DASAR DAN PENYELIDIKAN
- Menyediakan Analisa dan laporan borang penilaian program YPKDT dalam tempoh 30 hari daripada tarikh borang diterima.
- Memastikan laporan penilaian program dibentangkan kepada pihak pengurusan dalam tempoh 14 hari selepas laporan disiapkan.
- Menerima kerjasama daripada kumpulan penyelidik untuk melaksanakan kajian.
- Merancang dan membangunkan sekurang-kurangnya dua (2) program / projek dan menghasilkan dokumen perancangan Pembangunan pada setiap tahun berdasarkan peruntukan semasa.
- Mengkaji semula dan mengemaskini Pelan / Dasar jabatan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh dua (2) tahun.
1. Projek Sosial / keusahawanan :
a. Program Pemberdayaan Wanita dan Golongan Sasar (PINTAR)
a) (i) Program Women’s Income Generating Skills Project (WINGS)
- Memberikan Kursus Kemahiran Asas kepada wanita dan golongan sasar.
- Iklan Kursus Women’s Income Generating Skills Project – tempoh 14 hari.
- Penilaian dan pemakluman bagi yang Berjaya – tempoh 7 hari bekerja.
- Melaksanakan pemantauan bagi peserta Kursus Kemahiran Women’s Income Generating Skills Project (WINGS) selepas tiga (3) bulan menghadiri kursus.
- Mengenalpasti usahawan berpotensi untuk diketengahkan.
b) (ii) Skim Bantuan Peralatan Perniagaan (SKIPP)
- Memberikan bantuan peralatan perniagaan kepada golongan sasar yang memerlukan.
- Memastikan proses permohonan bantuan peralatan diproses dalam tempoh enam (6) bulan.
- Iklan Skim Bantuan Peralatan Perniagaan SKIPP – tempoh masa 14 hari dari Tarikh pembukaan iklan.
- Siasatan permohonan di peringkat daerah – tempoh 30 hari berkerja dari Tarikh tutup iklan.
- Penilaian di peringkat jawatankuasa daerah untuk dibawa ke Mesyuarat Pemilihan Peringkat Negeri – tempoh 7 hari bekerja.
- Mesyuarat Jawatankuasa Pemilihan Peringkat Negeri – tempoh 14 hari bekerja.
- Pemakluman status permohonan kepada pemohon – tempoh 14 hari bekerja.
- Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian Teknikal – tempoh 15 hari bekerja.
- Proses perolehan peralatan – tempoh 30 hari bekerja.
- Serahan bantuan peralatan – 60 hari bekerja.
- Pemantauan selepas tiga (3) bulan dan enam (6) bulan penerimaan peralatan.
- Menyediakan Latihan keusahawanan kepada Usahawan Suri.
c (iii) Kursus Inspirasi Usahawan Berfokus (KIUB)
- Memberikan kursus lanjutan berkaitan pengurusan perniagaan bagi mempertingkatkan keupayaan usahawan agar lebih berjaya.
- Kaedah permohonan KIUB : • Iklan Kursus Inspirasi Usahawan KIUB mengikut pengkhususan – tempoh 14 hari.
- Penilaian dan pemakluman bagi yang Berjaya – tempoh 7 hari bekerja.
- Mengembangkan potensi usahawan dengan menyalurkan maklumat dengan agensi-agensi lain yang berkaitan.
- Jalinan hubungan strategik antara agensi dalam memperkukuhkan fungsi dan peranan jabatan.
- Merancang dan menilai program / projek- projek khas sekali sekurang-kurangnya dalam tempoh 2 tahun.
- Menyemak menilai modul-modul sedia ada setiap 2 tahun sekali.
- Menilai, menguji, mengukur keupayaan modul yang dibangunkan dalam tempoh enam (6) bulan sebelum digunapakai.
- Menerbitkan modul yang telah disemak dan diperakukan oleh Ketua Jabatan.
BAHAGIAN PEMBANGUNAN KELUARGA
- Memastikan ceramah dan aktiviti Modul Keluarga Sakinah dilaksanakan minima 25 kali sebulan oleh Penggerak Sakinah mengikut kawasan parlimen yang telah ditetapkan.
- Memastikan ceramah dan aktiviti Modul Keluarga Sejahtera Negeri Johor dilaksanakan minima 20 kali sebulan oleh Penggerak Wanita mengikut kawasan Dewan Undangan Negeri Johor (DUN) yang telah ditetapkan.
- Memastikan Pengamalan Sakinah dilaksanakan minima 30 kali sebulan oleh Penggerak Hospital Darul Ta’zim di hospital yang telah ditetapkan.
- Menguruskan berkaitan permohonan pelaksanaan program kerjasama daripada pelbagai agensi/pihak.
- Memastikan urusan pembayaran Wang Tunai peserta Anak Angkat Makmur Johor (AAMJ) diselesaikan mengikut tempoh suku tahun yang telah ditetapkan. 1.6 Memastikan data AAMJ dikemaskini setiap tahun.
- Memastikan pendaftaran ibu tunggal dan wanita berpendapatan rendah yang dimohon akan diproses dalam tempoh tiga (3) hari waktu bekerja.
- Mengemaskini data ibu tunggal dan wanita bependapatan rendah di dalam Sistem Maklumat Golongan Sasar (SMART) sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun.
- Memastikan pelbagai program dan aktiviti wanita dilaksanakan bagi meraikan dan mengiktiraf peranan, sumbangan serta kejayaan wanita dalam pelbagai bidang yang diceburi.
- Memastikan pelaporan Penggerak Wanita Darul Ta’zim (PWDT) sebanyak 20 aktiviti setiap bulan.
- Memastikan ceramah dan aktiviti penyampaian Modul Keluarga Sejahtera Negeri Johor (MKSNJ) dilaksanakan sekurang-kurangnya lima (5) kali sebulan bagi setiap Dun.
- Memastikan sekurang-kurangnya sepuluh (10) Program Kembara Keluarga Sejahtera Negeri Johor (KKSNJ) dilaksanakan dalam setahun.
- Penyelarasan pengoperasian Rumah Pesona Johor (RPJ) di Center of Suri Johor (COS), Jalan Petrie, Johor Bahru.
- Memastikan pelbagai pengisian dan aktiviti dilaksanakan di Center of Suri Johor (COS) YPKDT daerah sekurang-kurangnya empat (4) kali setahun.
- Merancang, menyelia, menyelaras dan memantau pelaksanaan program-program dan aktiviti di peringkat daerah berdasarkan program pada tahun semasa yang telah diputuskan dan dicadangkan di peringkat bu pejabat.
- Mencadangkan program / aktiviti yang bersesuaian dengan fungsi dan objektif YPKDT berdasarkan golongan sasar di peringkat daerah.
- Menyelia dan memantau prestasi Penggerak Sakinah (PS), Penggerak Wanita Darul Ta’zim (PWDT) dan Penggerak Hospital (PH) di peringkat daerah serta penyediaan pelaporan aktiviti penggerak pada setiap bulan.
- Menyelia dan memantau prestasi pelaksanaan program di peringkat daerah dan penyediaan pelaporan pencapaian program serta mencadangkan penambahbaikan dari semasa ke semasa.
- Bertanggungjawab menyelia dan memantau pelaksanaan fungsi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga Daerah.
- Menyelia dan menyelaras pelaksanaan program serta aktiviti di Center of Suri Johor (COS) di peringkat daerah.
- Menyelia dan menyelaras pengurusan serta aktiviti program JCC di peringkat daerah dan menyediakan pelaporan berkaitan dengannya.
- Menyelaras, menyelia dan memantau hal-hal pentadbiran serta perkhidmatan di peringkat daerah.
BAHAGIAN PEMBANGUNAN KANAK-KANAK DAN REMAJA
- Mewujudkan mekanisma dan sistem pengurusan kaunseling yang cekap, berkesan, canggih, dinamik dan berteraskan kepada pembaharuan yang berterusan.
- Memastikan perkhidmatan sesi kaunseling dilaksanakan oleh Pegawai Psikologi yang berdaftar dan mempunyai perakuan amalan yang sah oleh Lembaga Kaunselor Malaysia.
- Menyediakan bilik kaunseling yang kondusif dan teraputik. 1.4 Menerima klien tanpa syarat dan prejudis. 1.5 Permohonan sesi kaunseling akan dilakukan dalam tempoh (5) hari bekerja.
- Memastikan pendaftaran pekerjaan OKU diproses dalam tempoh tiga (3) hari waktu bekerja.
- Memastikan penempatan pekerjaan OKU yang berpotensi dibantu dalam tempoh 14 hari dari tarikh didaftarkan.
- Melaksanakan pemantauan OKU yang telah ditempatkan bekerja dalam tempoh enam (6) bulan.
- Melaksanakan empat (4) kursus kemahiran setahun kepada OKU di Negeri Johor berdasarkan peruntukan semasa.
- Menyediakan khidmat Jurubahasa Isyarat profesional bagi memenuhi keperluan jabatan dalam mentransformasi penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan.
- Memastikan proses pendaftaran kemasukan dalam tempoh tiga (5) hari selepas permohonan waktu bekerja diterima.
- Memastikan kelulusan kemasukan yang layak atau tidak layak ke JCC YPKDT dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja.
- Memastikan pembayaran yuran diterima tidak lewat sehingga 10 haribulan setiap bulan semasa.
- Memastikan aduan yang diterima diproses dalam tempoh tiga (3) hari
UNIT AUDIT DALAM
- Menjalankan pengauditan secara profesional berpandukan Akta,Pekeliling, Peraturan dan Undang-Undang kecil yang telah ditetapkan.
- Mengeluarkan laporan atau pemerhatian pengauditan pengurusan kewangan dan akauntabilit dalam tempoh 35 hari bekerja selepas pengauditan selesai dilaksanakan.
- Memastikan pengauditan yang dilaksanakan mencapai 80% daripada rancangan audit tahunan yang diluluskan.
- Mengemukakan Rancangan Audit Tahunan sebelum 31 Januari setiap tahun semasa.
- Mengemukakan Laporan Tahunan sebelum 31 Mac setiap tahun berikutnya.